Comparte e artículo en

Door Freddie Valle

PRS S2 Standard 24, is een elektrische gitaar van de S2 serie die het tussenproduct is van Paul Reed Smith. In lijn met Paul’s traditie, levert hij niet in op prestaties.

Inhoudsopgave

PRS S2 Series Features

De S2 series combineert een in Amerika gemaakte body en hals met Koreaanse hardware.

De gitaar wordt vervaardigd in de fabriek in Maryland, dezelfde fabriek waar ook de Core serie wordt vervaardigd. In tegenstelling tot de Core-lijn wordt een goedkopere afwerking (lak) gebruikt. Wat de houtsoorten betreft, gebruikt hij voor de hals dunnere planken, met aanvullingen in de boven- en de hiel om de nodige dikte te verkrijgen, terwijl de Core uit één stuk bestaat. Bovendien wordt de S2 geleverd met vlakke bovenbladen, terwijl de Core gesneden bovenbladen gebruikt.

Hardware, inclusief alle electronica en pickups, wordt gemaakt in Korea, waar ze ook de SE (Student Edition) lijn maken. Het ontwerp is hetzelfde als dat van de Core, en ze hebben een zeer hoge kwaliteitsstandaard.

Kwaliteit en degelijkheid van PRS S2 Standard 24

Nadat het een middelmatige en matig toegankelijke lijn is -de prijs van dit PRS S2 Standard 24 model is 1.379 USD in Amerikaanse online winkels-, zijn ze nog steeds een instrument gemaakt in de VS. De Amerikaanse body en hals zijn van hoge kwaliteit. De afwerkingsdetails zijn onberispelijk. De fretkroon zoals alles is tot in de perfectie gedaan. Terwijl de pickups werken meer dan fatsoenlijk, het is het enige punt dat een duidelijk gebied van verbetering laat zien, maar het kan zeker worden gelaten zoals het uit de fabriek komt en je zult een uitstekende kwaliteit instrument hebben.

Hardware en elektronica van de Paul Reed Smith S2

Hardware heeft hetzelfde ontwerp als de Core modellen. Ze werken perfect. De pegs en tremolo zijn zeer nauwkeurig.

De hardware is van nikkel. Machinekoppen PRS Low Mass. De brug is PRS gepatenteerd tremolo / vibrato ontwerp.

PRS S2 Standard 24 Body en hals

De body van de PRS S2 Standard is gemaakt van Mahonie met een recht en zeer ergonomisch bovenblad. Bovendien zorgt de klassieke PRS insert voor volledige toegang tot de hoogste frets, zelfs bij de 24e.

De hals is gemaakt van Mahonie met Indisch palissander toets, en heeft kenmerken die ook terug te vinden zijn in de halzen van de Core lijn.

Profiel volgens de specificaties van de verkoper is “Wide Fat”, terwijl de huidige komen met de “Regular Pattern”. Beiden lijken erg op elkaar met een klein verschil ter hoogte van de topkam, waar de “Wide Fat” iets breder is. De “Wide Fat” is een profiel dat lijkt op de Fender “Profile C”. Het is een hals die weinig schouder heeft, waardoor hij niet dik aanvoelt.

Radius is 10 “met Medium Jumbo frets. De kroon en elk detail zijn tot in de puntjes verzorgd. De bespeelbaarheid van de hals is uitstekend, dit is waar je het verschil met een Core het minst merkt.

Door de body en hals en de plaats van de pickups, lijkt deze gutiarra veel op een SG. Hij heeft alleen een 25″ schaal in plaats van de meer gebruikelijke Gibson schaal van 24.75″, wat niet zo’n groot verschil lijkt te zijn. Waar hij afwijkt van de klassieke SG, is in de Pickups die heel anders zijn dan de Gibson 490 of Classic ’57 die meestal in de SG te vinden zijn. Hoewel SG-klanken kunnen worden bereikt, is dit model echt een middenweg tussen Gibson en Fender audio.

De gitaar, afgewerkt in Antique White, heeft een geweldige resonantie en volume. Eerlijk gezegd, het toont buitengewone kwaliteit.

Pickups PRS “S”

Dit model brengt de 85/15 S, dat is de Koreaanse versie van Paul’s eerste pickups, de 85/15. De “S” geeft aan dat het de pickups zijn voor de “Studient” lijnen: S2 en SE. Het zijn pickups met een flinke kick, zeker voor mij die vintage spec pickups gewend ben. Natuurlijk zijn ze spliteable.

Ze hebben een geweldig niveau van treble, ik zou willen zeggen een beetje te veel. Maar niets dat een toonpot niet kan oplossen. Deze functie maakt het mogelijk om tonen te verkrijgen met de klassieke Fender helderheid, niet alleen in splite mode, maar ook in humbucker mode. Ik heb het rendement gevonden, door de hoogte wat te verlagen en ze te gebruiken met de Tone op niveau 6/7 en als ik een extra definitie en glans wil, ga ik omhoog. Om een referentie te hebben, om “Gibsoniaanse” tonen te verkrijgen, is het nodig om de toon op 5 of 6 te zetten.

PRS S2 Standard 24 pickup en tremolo foto.

De pickups: de achilleshiel van de S2

Het is de moeite waard om te verduidelijken dat de pickups goed werken. Het punt is, gezien de uitstekende prestaties van de gitaar als geheel, dat de pickups het enige punt zijn waarop je denkt dat het een upgrade waard zou kunnen zijn. Ondanks dat ik een “pickup upgrader” ben, omdat deze pickups eigenschappen hebben die geen van mijn andere elektrische gitaren heeft, heb ik ze gehouden.

Kortom, de pickups zijn een kans voor verbetering. Ze presteren echter zeer goed en werken meer dan behoorlijk. Ze hebben een goede definitie, halen het teveel aan hoge tonen eruit, met de toonpot bereik je een evenwichtige toon in frequenties. Daarom kun je de originele pickups laten zitten en zal de gitaar hoe dan ook prima werken.

Hoes in plaats van koffer

De S2 lijn brengt in plaats van koffers zoals de Core dat doet, koffers van topkwaliteit mee.

Is het een Paul Reed Smith of niet?

De essentie van de PRS gitaar zit hem zonder twijfel in de kwaliteitsnormen van uitmuntendheid en de opzichtige gevlamde bovenbladen “Top Ten” gesneden -curves. Daarom, als je praat over een pure en harde Paul Reed Smith gitaar, is deze uit. De kwaliteit van het instrument is echter zeer hoog en men kan met deze S2 Standard de PRS wereld binnenstappen.

Conclusie en mening over de PRS S2 Standard 24

In het algemeen, na hem ongeveer drie maanden gebruikt te hebben, hoewel ik hem nog steeds ken, kan ik zeggen dat de Paul Reed Smith S2 Standard 24 een uitstekend instrument is. Hoewel het voor de fundamentalist van het merk niet voldoet aan een aantal van zijn basis “extravagantie” esthetiek met indrukwekkende gevlamde bovenbladen, met gebeeldhouwde vormen en opvallende kleuren. Het is een PRS elektrische gitaar zonder “franje”, “kaal” in zijn esthetiek, maar voor een Fender fan als ik is dat niet normaal, dus voor mij is de gitaar in vorm en kleur gewoon prachtig. De kleur van de gitaar is echt heel mooi.

Ondanks de mahonie hals, laten de heldere pickups de definitie en schittering van een esdoorn hals toe en sluiten de toon om het geluid van een Gibson SG te hebben. Dit maakt deze Paul Reed Smith elektrische gitaar een super veelzijdig en effectief werkinstrument.

De kwaliteit is uitstekend. Alleen de pickups hebben een redelijk / goede prestatie. Mijn conclusie is dat het een geweldige optie is om toegang te krijgen tot een PRS tegen een betaalbare waarde, waarbij de indrukwekkende esthetiek van de Core wordt opgeofferd en met een upgrade van pickups.

Voor meer informatie bezoek PRS Guitars.

Gerelateerde artikelen: Gibson LPJ 2014 review: Is het een Les Paul?

Geef een antwoord