Champagne jest synonimem Francji. W końcu bąbelkowe kieliszki dobroci pochodzą z północnej Francji i tylko wino musujące z tego regionu może nosić prestiżowy tytuł „Champagne”. Odwiedzenie domu jednego z najsłynniejszych napojów na świecie było na szczycie mojej długiej życiowej listy marzeń, więc w naszym ostatnim dniu w Paryżu – i ostatnim dniu naszej podróży do Hiszpanii i Francji – wzięliśmy jednodniową wycieczkę do Szampanii z Paryża.

Degustacja kieliszka szampana Veuve Clicquot.

Miałem wizje popijania gazowanego szampana przez cały dzień i wędrowania po historycznym regionie bez troski o świat, ale rzeczywistość była o wiele inna. Nie zdawaliśmy sobie sprawy, że region jest podzielony na dwa miasta (i przybyliśmy do jednego z nich, kiedy mieliśmy zaplanowaną wycieczkę w innym), wśród innych wybojów na drodze. Więc ucz się na naszych błędach!

Próbowanie niektórych z najlepszych Szampanii: Moët & Chandon.

Region Szampanii znajduje się około godziny jazdy pociągiem z Paryża.

Najłatwiejszym sposobem na dotarcie do Szampanii z Paryża jest skorzystanie z szybkiego pociągu TGV. Dwa główne centra regionu to Reims i Épernay (więcej na ten temat poniżej), a pociąg zatrzymuje się w Reims (45 minut drogi, około 15€) lub Épernay (75 minut, około 22€). Pociągi kursują tam i z powrotem przez cały dzień, a bilety można kupić na stacji przed wejściem na pokład lub z wyprzedzeniem online.

Wszystkie winogrona rosną wszędzie gdzie to możliwe w Szampanii, nawet obok ulic.

Szampania składa się z 5 małych obszarów, ale trzymaj się Reims i/lub Épernay.

Wszystkie pięć regionów Szampanii produkuje wino musujące, ale miasta Reims i Épernay są centrami tego obszaru. Uwaga, ostrożność: Reims i Épernay nie są tak blisko siebie! Popełniliśmy błąd, biorąc taksówkę z Reims do Epernay i kosztowało nas to około 100€!

Jeśli chcesz zobaczyć oba regiony, wskocz z powrotem do pociągu. To niedrogie 9€ i jest znacznie szybsze (około pół godziny szybkim pociągiem TGV) niż wzięcie taksówki lub autobusu.

Do biletów kolejowych w całej Europie sprawdź Rail Europe.

Kieliszki do degustacji szampana Veuve Clicquot w winnicy.

Épernay jest jak Sonoma, podczas gdy Reims jest jak Napa.

Po naszej 100€ przejażdżce taksówką do Épernay, aby zwiedzić jaskinie Moët & Chandon, zrobiliśmy to, co najlepsze z bycia w innym mieście i odwiedziliśmy mniejszy Dom Szampański (jak nazywane są winiarnie), zwany Georges Cartier. Georges Cartier jest mniejszą winiarnią, która nie eksportuje do Stanów Zjednoczonych, więc nigdy nie będziemy mogli spróbować go w kraju. Dostaliśmy jeden na jeden uwagę i prywatną degustację ich całej linii Champagnes.

Wędrowaliśmy wokół Épernay na resztę ranka (tak, nasz Moët & Chandon wycieczka była na 9:45 rano) i cieszył spokojny, małe miasto. Czułem się jak Sonoma. Kiedy w końcu odkryliśmy znacznie większy, bardziej turystyczny Reims (gdzie zwiedziliśmy Veuve Clicquot), przypomniało nam to o bardziej turystycznym Napa. To nie jest dobre ani złe, po prostu warte wspomnienia dla tych, którzy byli w regionie winiarskim Kalifornii i mają silne preferencje dla jednej strony nad drugą. Ale…

Jaskinie starzejące tysiące butelek Moët & Chandon Champagne.

Degustacja wina w Szampanii nie jest taka jak w Kalifornii.

Jeśli degustowałeś wino w Kalifornii, wiesz, że winiarnie zapraszają gości do picia, relaksu i często jedzenia. W Szampanii, większość winiarni oczywiście chce gości i chcą, abyś spróbował ich win, ale żaden z domów, które odwiedziliśmy nie oferował jedzenia (co może stać się problemem po piciu Szampana przez cały dzień!) i często tasował nas, aby przejść dalej po naszych wycieczkach. W Napa i Sonoma (gdzie poszedłem na degustację win zeszłego lata), czułem się jakbym mógł spędzić cały dzień relaksując się w winiarniach, ale w Szampanii czułem się jakby chcieli, żebym kupił butelkę i ruszył dalej.

Inna główna różnica: Szampan jest starzony w podziemnych jaskiniach, więc większość wycieczek zabiera turystów pod ziemię do naturalnych sklepień stworzonych przez kredę i / lub kamieniołomy wapienia, niektóre wykopane w czasach rzymskich. To robi niesamowite wrażenie. Ale pamiętaj o tym przy podejmowaniu decyzji o swoim stroju, ponieważ jaskinie mogą stać się chłodne!

Dom Szampański Moët & Chandon.

Badaj, jakie Domy Szampańskie chcesz odwiedzić wcześniej.

W regionie jest mnóstwo Domów Szampańskich, więc miej pomysł, które z nich chcesz odwiedzić przed wyjazdem. Pomoże to podjąć decyzję, czy wybrać się do Reims, Épernay czy obu. Épernay jest domem dla Mercier, Moët & Chandon (otwarty od 1743!), który jest również właścicielem Dom Pérignon; podczas gdy Reims gości Veuve Clicquot (1772), Mumm (1827) i Tattinger (1734). Wikipedia zawiera pomocną listę domów, a Reims Tourism listę domów i języków używanych w każdym z nich. Rezerwacji można dokonać w większości domów szampana online wcześniej.

Porada bonusowa: Z dobrym jedzeniem przychodzi dobre wino. W przypadku Szampanii, jest odwrotnie: z dobrym winem, przychodzi dobre jedzenie. W Szampanii znajduje się 11 restauracji wyróżnionych przez Michelin, więc zarezerwuj je przed wyjazdem.

Opactwo Saint Remi w Reims.

Region ten ma niesamowitą przeszłość, więc nie zapomnij również o historii.

Z powodu swojego położenia geograficznego pomiędzy wieloma różnymi krajami, region ten widział wiele historii, szczególnie w formie wojny. Rzymianie pokonali Hunów w Szampanii w 451 r. n.e., odbyło się tam wiele bitew wojny stuletniej i był wielokrotnie bombardowany podczas obu wojen światowych. W rzeczywistości, jaskinie Veuve Clicquot były kiedyś używane jako szpital podczas I wojny światowej, a resztki krzyża szpitalnego są nadal widoczne na ścianach jaskini. A Reims jest właściwie miejscem, gdzie Eisenhower i alianci przyjęli kapitulację Niemiec 7 maja 1945 r.

Reims jest również domem dla katedry Notre Dame de Rems, gdzie odbyła się koronacja każdego francuskiego króla, oraz opactwa Saint Remi, największego romańskiego kościoła pielgrzymkowego w północnej Francji.

Rzeźba na ścianie jaskiń szampańskich Veuve Clicquot w Reims.

7. Rozważ wzięcie udziału w wycieczce z przewodnikiem.

Udało nam się odwiedzić region Szampanii na własną rękę, robiąc wcześniej wiele badań. Udało nam się, ale nie bez pewnych kłopotów (jak np. przejazd taksówką za 100€). Pod koniec dnia, kiedy byliśmy wyczerpani zgubieniem się, życzyliśmy sobie, abyśmy zapisali się na wycieczkę z przewodnikiem.

Jest ich mnóstwo online i jestem pewna, że wszystkie są o wiele łatwiejsze i mniej stresujące niż robienie tego na własną rękę! Ta wycieczka po Szampanii i ta jednodniowa wycieczka są najbliższe temu, co zrobiliśmy, odwiedzając zarówno Reims, jak i Épernay. Lub ten jest tylko Reims, podczas gdy ta wycieczka jest tylko Épernay (w tym Moët & Chandon).

Szampania jest takim kontrastem od Paryża. Zdecydowanie warto poświęcić jeden dzień na zwiedzanie okolicy i skosztowanie najsłynniejszego napoju Francji. Podczas gdy część naszej jednodniowej wycieczki do Szampanii była gorączkowa, było to musujące zakończenie niesamowitej podróży po Hiszpanii i Francji.

Powiązane :: 5 niewiarygodnych faktów o Operze Paryskiej, 6 rzeczy, których nie znosiłam w Paryżu i 7 powodów, dla których warto wybrać się na jednodniową wycieczkę do Toledo.

Zastrzeżenie: Niektóre z linków w tym poście są linkami afiliacyjnymi i mogę otrzymać od nich prowizję. Dziękuję za wspieranie firm, które wspierają Whiskied Wanderlust.

Kliknij, aby zapisać lub udostępnić ten artykuł na Pinterest!