Table of Contents

What is a Scavi Tour?

Wycieczka Scavi Tour zabierze Cię pod Bazylikę Świętego Piotra do nekropolii watykańskiej. Watykan zlecił wykopaliska w tym miejscu w latach 40-tych, gdzie archeolodzy znaleźli miejsce pochówku datowane na IV wiek. Wśród innych rzeczy, które odkopali w Katakumbach Watykańskich jest Świątynia Konstantyna i to, w co mocno wierzy się, że jest to grób św. Piotra.

Wzięliśmy wycieczkę Vatican Scavi sami i stwierdziliśmy, że jest to niesamowite doświadczenie, które z pewnością zrobi naszą listę „najbardziej pamiętnych”. Jednak naprawdę chciałem podzielić się tym doświadczeniem z perspektywy kogoś, kto wychował się w katolicyzmie. Mój partner, Nathan, został wychowany w katolickim domu, ale ja nie. Ponieważ to ja jestem pisarką, postanowiłam zwrócić się do koleżanki, która jest również matką Nathana, aby podzieliła się swoimi doświadczeniami.

Moje doświadczenie z Scavi Tour

Jak napisała Laurie Rochon-Sado

„Rzym, Włochy. Dwa słowa, które przywołują najróżniejsze obrazy; historyczne piękno, ikony turystyki, romantyczne scenerie, a nawet święte chwile cudowności. Nawet rozpoczęcie opisywania w tym krótkim artykule moich niesamowitych czterech dni byłoby ćwiczeniem na próżno.

Każde miejsce, do którego się udałem, przynosi swój własny opis, swój własny moment zachwytu. Koloseum, Forum Romanum, Fontanna di Trevi, Panteon, Schody Hiszpańskie, no i oczywiście zwiedzanie Watykanu.

Jednakże dla tej prostej kobiety z małego miasteczka w stanie Washington, USA, nic nie może się równać z cichymi chwilami, które spędziłam głęboko pod Bazyliką Świętego Piotra w nekropolii. To jest moja relacja z tego, co nazywa się Vatican Scavi Tour.

Nekropolia watykańska, aka Scavi, znajduje się bezpośrednio pod Bazyliką św. Znajdują się tam grobowce minionych papieży, sam grób św. Piotra, jak również starożytna rzymska ulica.

Jeśli planujesz wycieczkę do Rzymu, jest to jedna z obowiązkowych wycieczek do Watykanu. Warto jest poświęcić trochę czasu na zdobycie rzadkich biletów na Scavi Tour. Ponieważ jest to jedna z najbardziej ekskluzywnych wycieczek w Rzymie, tylko 250 osób dziennie może wejść na teren wykopalisk, jest to warte dodatkowego wysiłku.

W dniu mojej zaplanowanej wycieczki, obudziłem się z poczuciem oczekiwania. Po prostu czułem, że coś bardzo specjalnego przytrafi mi się tego dnia. Nie zawiodłem się.

Jak moja rodzina i ja weszliśmy do Watykanu zostaliśmy powitani przez Gwardię Szwajcarską i skierowani do biur Scavi. Ze względu na delikatność wykopalisk, zostaliśmy umieszczeni w małej grupie około 12 osób. Należy pamiętać, że dzieci poniżej 15 roku życia nie mogą wejść, z tego powodu.

Jak zaczęliśmy naszą wycieczkę, weszliśmy na piechotę przez Arco delle Campane. Prawie natychmiast zostałem pochłonięty przez poczucie historii. Powietrze było gęste od ciepła i wilgoci. Wychowany w chrześcijańskim domu, zacząłem również odczuwać coś duchowego, im głębiej schodziliśmy.

Powietrze stało się cieplejsze, gdy schodziliśmy, a ściany stały się nieco ciaśniejsze. Jednak nie na tyle ciasno, by przeszkadzać tym, którzy mają lekką klaustrofobię. Z archeologicznego punktu widzenia, byłem zdumiony strukturami, grobowcami, pięknem. Cały czas myślałam, że to nie lada gratka dla każdego, kto interesuje się archeologią, aby wziąć udział w tej wycieczce.

Według mojego rozeznania, ta nekropolia pochodzi aż z IV wieku. Jeden z obszarów był podobno świątynią cesarza Konstantyna z antycznym graffiti, które tłumaczy się jako „Piotr jest tutaj”. To przyprawiło mnie o dreszcze.

Jak nasza 90-minutowa wycieczka trwała, naprawdę wierzyłem, że wszedłem w jeden z najlepiej strzeżonych sekretów Watykanu. Zostałem przeniesiony do mrocznego miasta małych, przypominających jaskinie mauzoleów, rozmieszczonych wzdłuż wąskiej, ciemnej ulicy, z ozdobnymi dekoracjami i napisami przywołującymi poczucie niesamowitej historii. Wdychałam przeszłość. Moją przeszłością. Przeszłość moich religijnych przodków.

Jak nasza podróż poniżej kontynuowała, dotarliśmy do niszy jak obszar, który prowadził do małego pokoju, gdzie nasz przewodnik zatrzymał się na kilka minut, aby pozwolić nam wziąć w miejscu uważanym za grób Świętego Piotra, który trzyma relikwie Świętego Piotra samego. Nie będąc szczególnie świętą kobietą, byłam zaskoczona, że gdy wpatrywałam się w ten miękko oświetlony pokój, łzy spływały mi po policzkach. Czy była to hipnotyzująca historia, która pozostawiła mnie bez tchu i emocji, czy też naprawdę zostałam dotknięta przez coś głębokiego; święty moment cudu?

Po zakończeniu naszej wycieczki, kontynuowaliśmy oglądanie reszty Bazyliki Świętego Piotra, Muzeum Watykańskiego i Kaplicy Sykstyńskiej. Wszystko piękne i niesamowite, jednak podniosłam cichą modlitwę, że natknęłam się na stronę Scavi Tour na te wszystkie miesiące przed naszą podróżą do Włoch. Te ciche chwile spędzone w nekropolii dotknęły mojego serca i pozostały ze mną do dziś.”

Jak zdobyć bilety na Scavi Tour

Przed podróżą, po zarezerwowaniu transportu i podjęciu decyzji o miejscu pobytu w Rzymie, po prostu zaloguj się na stronie internetowej Scavi. My zarezerwowaliśmy nasze trzy miesiące wcześniej, wysyłając prośbę pocztą elektroniczną bezpośrednio do biur Vatican Scavi Tour.

Będziesz musiał podać daty swojego planu podróży po Rzymie i zostaniesz powiadomiony, zwykle w ciągu kilku dni, o dacie i czasie, który został przydzielony. Nie jesteś w stanie sam określić dokładnej daty i godziny, więc upewnij się, że daty, które podałeś są otwarte do czasu otrzymania potwierdzenia. Koszt jest bardzo minimalny i wynosi 13,00 euro.

Oto proces, przez który przeszliśmy:

Zapytania można składać w formie pisemnej, wysyłając e-mail na adres [email protected], faksem+39 06 69873017 lub odwiedzając Biuro Wykopalisk osobiście (południowym wejściem, zaraz za kolumnadą).

Bezwzględnie konieczne jest podanie następujących informacji:

1. Dokładna liczba uczestników
2. Imiona i nazwiska uczestników
3. Wymagany język
4. Możliwe daty *gdzie Biuro Wykopalisk może przydzielić Państwa wizytę (czas zostanie określony przez Biuro). *Prosimy zawsze wpisywać pełną nazwę miesiąca (np.: od 01.01.2018 do 08.01.2018)
5. Adres e-mail, lub numer faksu, lub kompletny adres pocztowy.

To tak proste jak to, aby zorganizować wyjątkowe i poruszające doświadczenie życia i stać się tylko jedną z 250 osób spośród 30 000, które codziennie odwiedzają Watykan. To naprawdę jest niesamowity dodatek do Twojego planu podróży po Rzymie.

Pin It For Later

Potrzebujesz pomocy w planowaniu podróży do Rzymu? Spójrz na ten przewodnik turystyczny po Rzymie!

Vatican Scavi Tour Tips

• Rezerwuj z jak największym wyprzedzeniem, zwłaszcza w sezonie, ponieważ liczba miejsc jest ograniczona.
  • Nie będziesz mógł fotografować w katakumbach, ale powinieneś być w stanie zabrać ze sobą aparat na wycieczkę, o ile jest on zabezpieczony w torbie. Piotra, gdzie z pewnością przyda się aparat fotograficzny.
  • W niektórych miejscach może być bardzo ciasno, więc jeśli masz silną klaustrofobię, możesz zrezygnować.
  • Ze względu na ciasne przestrzenie i historyczne znaczenie tego miejsca duże torby i plecaki nie są dozwolone. Standardowej wielkości torebka lub torba na aparat fotograficzny jest w porządku, o ile można ją przypiąć blisko ciała.
  • Ubierz się odpowiednio jak do każdego świętego miejsca. Mężczyźni muszą nosić długie spodnie, kobiety nie mogą nosić spódnic powyżej kolan i wszyscy powinni mieć zakryte ramiona.
  • Będziecie mieli bardzo określony czas wejścia i biuro może być trochę trudne do znalezienia, więc upewnijcie się, że przybyliście wcześnie i przynieście wskazówki wysłane do was w czasie rezerwacji.
  • Nie wpuszczają nikogo poniżej piętnastego roku życia.

Inne atrakcje podczas zwiedzania Watykanu

Po potwierdzeniu daty i godziny Scavi Tour możesz zacząć planować resztę swojej wizyty w Watykanie (aka Stolicy Apostolskiej). Jako centrum katolicyzmu, rezydencja papieża i dom dla wielu bezcennych i historycznych dzieł sztuki, w Watykanie jest wiele do zobaczenia. Sugerujemy przeznaczenie na to co najmniej jednego pełnego dnia, aby wziąć to wszystko w komfortowym tempie.

Muzea Watykańskie

Jako największy kompleks muzealny na świecie, niemożliwe jest zobaczenie go w całości podczas jednej wizyty, więc dobrym pomysłem jest zaplanowanie z wyprzedzeniem tego, co chcesz zobaczyć. Istnieją cztery różne trasy dla opcji zwiedzania z przewodnikiem, obejmujące różne części Muzeów Watykańskich. Jeśli zdecydujesz się na samodzielne zwiedzanie, sugerujemy dopłacić trochę więcej za bilet Skip the Line Ticket, szczególnie w szczycie sezonu. Istnieją również wycieczki z przewodnikiem, które polecamy, jeśli chcesz wynieść jak najwięcej z wizyty. Tak czy inaczej, powinieneś pozwolić sobie na trzy godziny i zawsze skończysz w Kaplicy Sykstyńskiej.

Kaplica Sykstyńska

Kaplica Sykstyńska jest nagrodą na końcu szlaku Muzeów Watykańskich. Można się tam dostać tylko przechodząc najpierw przez muzea. Nie oznacza to jednak, że należy się spieszyć z ich zwiedzaniem, są one więcej niż warte czasu, który można poświęcić na samodzielne zwiedzanie. W rzeczywistości, gdy dotrzesz do Kaplicy Sykstyńskiej po raz pierwszy, możesz być wybaczony, jeśli jesteś trochę rozczarowany. Nie zrozumcie mnie źle, to jest wspaniałe i budzące respekt, aby zobaczyć słynny sufit Michała Anioła, ale wszechobecny tłum i ciągły dźwięk bezcielesnego głosu mówiącego „Proszę się poruszać” i „Bez kamer!” może nieco utrudnić doświadczenie. Po prostu spróbuj to zablokować i przyjrzyj się arcydziełom, które cię otaczają, w tym wspaniałemu Stworzeniu Adama.

Bazylika Świętego Piotra

Bazylika Świętego Piotra jest największym kościołem na świecie i została zbudowana na miejscu kościoła, który przykrywał grób Świętego Piotra. Ten oszałamiająco piękny kościół mieści wiele ważnych dzieł sztuki, w tym słynną Pietę autorstwa Michała Anioła. Piotra jest miejscem pielgrzymek dla katolików, ponieważ w pierwotnym miejscu, Circus of Nero, Rzymianie zamęczyli tysiące chrześcijan w pierwszym wieku. Nie przegap wspinaczki na szczyt kopuły, aby zobaczyć 360-stopniowy widok na Rzym i Plac Świętego Piotra. Jak wspomniano w notatkach Scavi Tour, wyjdziesz do Bazyliki Świętego Piotra, więc zaplanuj odpowiednio.

Gwardia Szwajcarska

Watykan i jego papieże byli chronieni przez Gwardię Szwajcarską od 1506 roku i pomimo ich raczej elegancko wyglądających mundurów, są oni czymś więcej niż tylko kolorowym widokiem dla turystów. Każdy członek Gwardii Szwajcarskiej jest doskonale wyszkolony w posługiwaniu się bronią i sztukach walki. Aby zostać członkiem Gwardii Szwajcarskiej muszą być katolickimi, samotnymi, szwajcarskimi mężczyznami w wieku 18-30 lat i byłymi członkami szwajcarskiego wojska. Z mojego doświadczenia wynika, że muszą być również całkiem przystojni!

Zwiedzanie sprawia, że jesteś głodny! Sprawdź tę listę tego, co zjeść w Rzymie.

Audiencja z papieżem

Jeżeli jesteś w stanie dobrze zaplanować czas, możesz być obecny na przemówieniu papieża na Placu Świętego Piotra. Kiedy jest w mieście, audiencje odbywają się w środy o 10:30 i w niedziele w południe. W środy przemawia on na zewnątrz na placu i są tam dostępne bezpłatne bilety na miejsca siedzące. Bilety te muszą być zamówione i odebrane z wyprzedzeniem. Bilety nie są wymagane w niedziele, kiedy papież wygłasza krótsze przemówienie z okna swojego mieszkania. Plan wizyty papieża i informacje o biletach można znaleźć tutaj. Jeśli chcesz mieć pewność, że dostaniesz bilety i przyzwoite miejsce, możesz również zapłacić za audiencję z przewodnikiem, która będzie zawierać szczegółowe wyjaśnienia na temat papiestwa, jak również zestawy słuchawkowe, aby usłyszeć mowę wyraźnie.

Dojazd do Watykanu

Jeśli nie bierzesz wycieczki, która obejmuje transport, będziesz miał kilka opcji, aby dostać się do Watykanu. Jeśli zatrzymasz się wystarczająco blisko, aby dojść tam pieszo, będziesz miał szczęście, ale upewnij się, że wyznaczysz swoją drogę i zostawisz dużo czasu, jeśli masz zarezerwowaną wycieczkę Scavi Tour. Taksówki są wszędzie, ale ruch w Rzymie może być duży, a ceny wysokie, więc sprawdź w hotelu lub w serwisie taksówkarskim z wyprzedzeniem. Możesz również skorzystać z linii A rzymskiego metra Metropolitana do przystanku Ottaviano „San Pietro”, który byłby naszym wyborem zamiast taksówki.

Popular Vatican Tours

Zastrzeżenie: Ten artykuł może zawierać linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli kupisz coś za pośrednictwem jednego z tych linków, możemy otrzymać niewielką prowizję bez dodatkowych kosztów dla Ciebie. Jest to jeden ze sposobów, w jaki zarabiamy na życie, co pozwala nam utrzymać tę stronę w ruchu i dziękujemy za wsparcie.

Urodzona w Anglii, Sarah rozwinęła swoją żądzę wędrówek w młodym wieku, kiedy podróżowała po Europie z rodzicami. Jako młoda osoba dorosła wydawała każdy grosz, jaki mogła, na doświadczenia, a nie na rzeczy. W końcu znalazła sposób, aby zarabiać na życie robiąc to, co kochała: podróżując, pisząc i uwieczniając obrazy cudownego świata, w którym żyjemy. Kiedy nie jest w podróży Sarah lubi spędzać czas w swoim „czasami domu” w Vancouver.