Sam Urdank/Netflix

“Arrested Development”-remixet af sæson 4 og det originale klip begynder og slutter på samme måde: I de første sekunder går Michael (Jason Bateman) til Cinco de Cuatro med den hensigt at begå en stor, lillebitte fejl, og i de sidste sekunder begår han en lovlig stor fejl med sin søn, George Michael (Michael Cera). Selv om næsten alt ind i mellem er arrangeret anderledes, er det, man kan tage med sig fra begge versioner, næsten ens: Der blev begået fejl.

Dele er uoprettelige og forbliver det i den nye remixede iteration. Andre kunne rettes, og den nye klipning med undertitlen “Fateful Consequences” gør, hvad den kan – især ved at omarrangere historiestrukturen, så hele castet er mere fremtrædende hele vejen igennem. Fans har skreget efter en jævnt vægtet ensemble-version siden sæson 4 debuterede, og mange har nævnt adskillelsen af karakterer som hovedårsagen til, at de nye afsnit ikke klikkede på samme måde som de gamle. Men i stedet for at vente på sæson 5 for at se, hvordan den version af “Arrested Development” ville se ud, gav skaberen Mitch Hurwitz os en forsmag med remixet.

Hvor vi håber i hvert fald. Fejl og alle, remixet er bare sjovere end originalen. Begyndelsen er markant stærkere, idet den udfylder tidshullet mellem sæson 3 og 4 effektivt og med et overskud af scener med det fulde cast. Selv om midten slapper en smule af (primært på grund af usikre narrative valg som Michaels overdrevne fald fra nåde og de fleste af Lindsays handlingsforløb), kunne man ikke gøre noget ved det. Der er mere galt med sæson 4, end der kan rettes op på i eftertiden, så det er urimeligt at forvente, at remixet på magisk vis vil rette alt.

Men det kunne redde sæson 5. Det, der er forbedret her, lover godt for fremtidige episoder – som Hurwitz kryptisk antydede, at de kommer “snart”. Ligesom meget snart. Hvis man vidste hvornår, ville man ikke være forkert på den, hvis man tænkte: ‘Hvorfor hører vi alle sammen først det her nu?'” Skaberen har allerede sørget for, at karaktererne alle ville være tilgængelige til at optage scener sammen, men efter at have set remixet er det ikke den eneste rettelse, der er nødvendig for at hjælpe serien tilbage til sin tidligere storhed.

An Experiment Meant for Netflix

Sæson 4 debuterede i maj 2013, og det kastede seerne ud i en løkke. Selv om skuespillernes skemakonflikter og den nye afsnitsstruktur var velkendte inden sæsonens debut, var det umuligt at forstå, hvordan den ville blive modtaget. I et interview med New York Times samme år sagde Hurwitz, at han overvejede, hvordan Netflix ville udgive serien, da han tænkte på at strukturere sæsonen.

“Wow,” sagde Hurwitz, at han tænkte for sig selv. “Dette er et nyt medie, hvor man kan se alle episoderne på én gang. Måske skulle de alle ske på samme tid.”

Dette eksperiment viste sig at være kontroversielt. Selv om der naturligvis var fans (det er der altid), var der en betydelig del af kritikerne, der nævnte problemer med den nye struktur. Uden at karaktererne interagerede regelmæssigt, forsvandt den vanedannende rytme og den skarpe dialog.

Men der var mere i det end det. Michael har altid været seriens moralske centrum, men i den nye sæson bliver han en inkompetent og uvidende plageånd. I stedet for at beskytte sin familie for enhver pris er han opsat på at sælge dem ud – han bruger bogstaveligt talt en stor del af sin spilletid på at forsøge at sælge sin families historie som en film. Det efterlader serien på drift, uden en ægte hovedperson, og pacing bliver et andet problem. De komiske udbetalinger, der typisk blev bygget op i løbet af 22 minutter, blev nogle gange strakt ud over et par timer. Selv når der var et tilbagekald i en episode, ødelagde den indviklede plotning, der var nødvendig for at samle de forskellige historier, sommetider vittigheden. Og det hjalp ikke, at episoderne hver især var alt for lange.

De 15 episoder i sæson 4 varierer fra næsten 29 minutter til næsten 38 minutter hver, og de er i gennemsnit ca. 33,5 minutter lange. Det lyder måske ikke af meget i betragtning af, at komedier ofte tænkes i halvtimes intervaller, men de tre oprindelige sæsoner var alle 21-22 minutter lange. Det er 11-12 minutter ekstra pr. afsnit, hvilket hurtigt løber op og i sidste ende får sæsonen til at føles som et slid.

“Fateful Consequences, Indeed”

Remixet nulstiller afsnittene til næsten nøjagtig samme tid som de originale afsnit. Selvfølgelig er der 22 episoder i stedet for 15, men ingen af dem strækker sig ud over 23 minutter (og hele sæsonen er ca. otte minutter kortere). Det holder momentumet i gang, især gennem de første fire afsnit.

I sit brev, hvor han annoncerede udgivelsen af remixet, sagde Hurwitz, at han gjorde det for pengenes skyld – “Jeg vil gerne have, at det her bliver syndikeret i sidste ende” – men han tilføjede: “Jeg har også gjort det som et komedieeksperiment for at se, om der ville opstå nye vittigheder og et nyt perspektiv ved et remix, hvor alle Bluths er med i hvert afsnit, og hvor historiens samtidighed udspiller sig kronologisk.”

“Fateful Consequences” udspiller sig faktisk i rækkefølge, selv om der er en hel del flashbacks og en håndfuld flash-forwards, som er med til at forberede de kommende vittigheder. Alligevel bevæger remixet sig hurtigere, og med ekstra fortælling indspillet af Ron Howard til at hjælpe med at binde scenerne sammen, føles tempoet lige så kaotisk som i de første tre sæsoner – på en god måde. (Der er endda indlagt et par ekstra cuttaways, som f.eks. et brev skrevet af en fan, der forklarer en reference, der kan fungere som en sexakt.)

Afkortningen af episodernes længde har en anden positiv effekt: Når de problematiske plotlinjer dukker op, får seerne en hurtigere udsættelse. Så når Michael opholder sig på George Michaels kollegieværelse, ved man, at andre afsnit vil springe ind for at redde en, og den tid, man skal bruge på at vride sig under Papa Bluths akavede glemsomhed, er mindre. Det får ikke disse problemer til at forsvinde, men det mindsker deres samlede effekt.

Det, der fungerer i sæson 4, fungerer stadig i remixet, og det, der ikke fungerer, gør det stadig ikke. Gob (Will Arnett) og Tony Wonder (Ben Stiller) er stadigvæk en fremragende duo (hvilket i høj grad skyldes deres skuespillere), og Marky Barks (Chris Diamantopoulos) ansigtsblindhed er stadigvæk for meget. (OK, selvfølgelig kan han ikke skelne Lindsey fra en mand, men hvordan kan han ikke skelne, når hun smiler?) Det nye snit er ikke en kur for det, der kom før, men balsam føles godt. Og det kunne indikere et skift i tidevandet.

En ende på Netflix Bloat

Den pæne måde at indramme denne del af samtalen på er, at sæson 4 var forud for sin tid. Hurwitz’ plan om at designe sin sæson således, at folk kunne forbruge den på én gang, er en praksis, der gentages igen og igen, efterhånden som Netflix udvider sin originale programmering. Med den frihed, der følger med streaming, kan skaberne lave så lange eller korte episoder, som de ønsker, i stort set hvilket som helst antal, og bryde dem op på et hvilket som helst tidspunkt, de finder passende. Desværre har en bivirkning af denne plan været en tendens, der nu er almindeligt kendt som Netflix bloat.

Episoder bliver for lange, så bliver sæsoner for lange, og der er intet på plads til at sætte skaberne i skak. Enhver redaktør vil fortælle dig, at kortfattethed er en histories bedste ven, men det er ofte forfatterens vision, der vinder hos Netflix; dette netværk værdsætter en auteur så højt, at de er villige til at dræbe en serie, hvis han eller hun dropper ud. Så hvis deres vision kræver længere scener, episoder og sæsoner, så lad det være.

Men efter fem års lignende eksperimenter med at strække formen, viser det sig, at en stram redigering kan være præcis, hvad der er brug for. Hurwitz ser i hvert fald ud til at være tilfreds med resultatet af sit remix, som længe har været undervejs i arbejdet. Ud over nedenstående kommentar er de originale klip til sæson 4 godt gemt på Netflix. (De ligger ikke under afsnittet “Episodes”, hvor alle de andre episoder findes. Man skal klikke på fanen “Trailers and More” for at finde de gamle klip, hvilket gør remixet til de facto fjerde sæson for alle, der indhenter det før sæson 5.)

“Jeg er virkelig begejstret for det endelige resultat”, sagde Hurwitz i sit brev til fans. “Det er sjovt på en helt ny måde, og jeg tror, at det skaber en virkelig underholdende og morsom ny oplevelse for “seeren”.”

Hvad alt dette fortæller os er, at Hurwitz ikke kun er klar over, hvad der gik galt for fem år siden, men også hvorfor hans gamle eksperiment ikke behøver at blive gentaget i nutiden. Netflix lider bestemt ikke økonomisk skade af at lave længere episoder – det er bare mere indhold, hvilket er deres pointe – men de betaler for det rent kunstnerisk. “Arrested Development” sæson 4 burde have været en advarsel til de skabere, der ønskede at udgive udvidede klip som deres endelige versioner. I stedet er Netflix’ opblødning kun blevet mere udbredt.

Det tyder på, at denne tendens vil fortsætte, men ikke for “Arrested Development”. Hurwitz’ disciplinerede nye klipning bør lægge op til en femte sæson med lige så stort fokus. Der er andre spørgsmål at tage hensyn til (Tambors tilstedeværelse er det vigtigste af dem), men med castet samlet igen og en strammere ramme på plads, kan remixet ende med at redde sæson 5. Der blev begået fejl, men de behøver ikke at blive gentaget. Hvis den nye sæson går godt, vil fremtidige serier måske tage et stikord fra Hurwitz, ligesom de gjorde med sæson 4 – bare denne gang til det bedre.

“Arrested Development” sæson 4 og sæson 4-remixet kan streames nu på Netflix. Sæson 5 har premiere den 29. maj.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.