Sam Urdank/Netflix

”Arrested Development”-remixen av säsong 4 och originalklippet börjar och slutar på samma sätt: I de första sekunderna går Michael (Jason Bateman) till Cinco de Cuatro med avsikt att göra ett stort, litet misstag, och i de sista sekunderna gör han ett riktigt stort misstag med sin son George Michael (Michael Cera). Även om nästan allting däremellan är arrangerat på ett annorlunda sätt är slutsatsen från båda versionerna nästan densamma: misstag gjordes.

Vissa är irreparabla och förblir så i den nya remixade versionen. Andra kunde åtgärdas, och den nya klippningen, med undertiteln ”Fateful Consequences”, gör vad den kan – framför allt genom att omarrangera berättelsestrukturen så att hela rollbesättningen är mer framträdande genomgående. Fansen har krävt en jämnt viktad ensembleversion sedan säsong 4 började, och många har nämnt separeringen av karaktärerna som den främsta anledningen till att de nya avsnitten inte klickade på samma sätt som de gamla. Men istället för att vänta på säsong 5 för att se hur den versionen av ”Arrested Development” skulle se ut, gav skaparen Mitch Hurwitz oss en förhandsvisning med remixen.

Det hoppas vi i alla fall. Brister och allt, remixen är helt enkelt roligare än originalet. Början är märkbart starkare, fyller tidsgapet mellan säsong 3 och 4 på ett effektivt sätt och med ett överskott av scener med hela skådespelarskaran. Även om mitten slappnar av lite (främst på grund av tveksamma narrativa val som Michaels överdrivna fall från nåd och de flesta av Lindsays handlingslinjer), kunde man inte göra något åt det. Det är mer fel på säsong 4 än vad som kan korrigeras i efterhand, så det är orimligt att förvänta sig att remixen magiskt ska fixa allt.

Men den kan rädda säsong 5. Det som förbättras här bådar gott för framtida avsnitt – som Hurwitz kryptiskt antydde kommer att komma ”snart”. Som väldigt snart. Om du visste när, skulle du inte ha fel om du tänkte: ’Varför får vi alla höra det här först nu?'”. Skaparen har redan sett till att karaktärerna alla skulle vara tillgängliga för att spela in scener tillsammans, men efter att ha tittat på remixen är det inte den enda korrigering som behövs för att hjälpa serien att återvända till sin forna glans.

Ett experiment avsett för Netflix

Säsong 4 debuterade i maj 2013, och det kastade tittarna för en slinga. Även om skådespelarnas schemakonflikter och den nya avsnittsstrukturen var välkända före säsongsdebuten var det omöjligt att förstå hur den skulle tas emot. I en intervju med New York Times samma år sa Hurwitz att han tänkte på hur Netflix skulle släppa serien när han funderade på att strukturera säsongen.

”Wow”, sa Hurwitz att han tänkte för sig själv. ”Det här är ett nytt medium där man får se alla avsnitt på en gång. Kanske borde alla ske samtidigt.”

Det experimentet visade sig vara kontroversiellt. Även om det uppenbarligen fanns fans (det finns det alltid), så fanns det en betydande grupp kritiker som anförde problem med den nya strukturen. Utan att karaktärerna interagerade regelbundet försvann den beroendeframkallande rytmen och den skarpa dialogen.

Men det var mer än så. Michael var alltid seriens moraliska centrum, men i den nya säsongen blir han en inkompetent och omedveten plåga. Istället för att skydda sin familj till varje pris är han inställd på att sälja ut dem – han spenderar bokstavligen en stor del av sin skärmtid med att försöka sälja sin familjs historia som en film. Det lämnade serien på drift, utan en riktig huvudperson, och tempot blir ett annat problem. De komiska avlöningarna som vanligtvis byggdes upp under 22 minuter sträckte sig ibland över ett par timmar. Även när det fanns en återkoppling i avsnittet förstörde den invecklade intrig som krävdes för att sy ihop separata historier ibland skämtet. Och det hjälpte inte att avsnitten var alldeles för långa var för sig.

De 15 avsnitten i säsong 4 varierar från nästan 29 minuter till nästan 38 minuter vardera och är i genomsnitt cirka 33,5 minuter långa. Det kanske inte låter så mycket med tanke på att man ofta tänker på komedier i halvtimmesintervaller, men de tre ursprungliga säsongerna var alla 21-22 minuter långa. Det är 11-12 minuter extra per avsnitt, vilket räknas upp snabbt och i slutändan får säsongen att kännas som en slitning.

”Fateful Consequences, Indeed”

Remixen återställer avsnitten till nästan exakt samma tid som de ursprungliga avsnitten. Visst är det 22 avsnitt i stället för 15, men inget av dem sträcker sig längre än 23 minuter (och hela säsongen är ungefär åtta minuter kortare). Det håller tempot uppe, särskilt under de fyra första avsnitten.

I sitt brev där han tillkännagav att remixen skulle släppas sa Hurwitz att han gjorde det för pengarnas skull – ”Jag vill att den här saken ska syndiceras så småningom” – men han tillade: ”Jag gjorde det också som ett komedieexperiment för att se om det skulle uppstå nya skämt och ett nytt perspektiv i en remix där alla Bluths är med i varje avsnitt, och där berättelsens samtidighet utspelar sig kronologiskt.”

”Fateful Consequences” utspelar sig faktiskt i sekvens, även om det finns en hel del flashbacks och en handfull flash-forwards som hjälper till att förbereda kommande skämt. Ändå rör sig remixen snabbare, och med ytterligare berättelser inspelade av Ron Howard för att hjälpa till att binda ihop scenerna känns tempot lika kaotiskt som i de tre första säsongerna – på ett bra sätt. (Det finns till och med några extra klipp inlagda, som ett brev skrivet av ett fan som förklarar en referens som kan dubbleras som en sexakt.)

Avsnittets kortare längd har en annan positiv effekt: När de problematiska handlingslinjerna dyker upp får tittarna en snabbare frist. Så när Michael bor i George Michaels studentrum vet du att andra avsnitt kommer att komma in för att rädda dig, och den tid du måste tillbringa med att vrida dig under Papa Bluths obekväma oblyghet är mindre. Det gör inte att dessa problem försvinner, men det minskar deras totala effekt.

Det som fungerar i säsong 4 fungerar fortfarande i remixen och det som inte fungerar fungerar fortfarande inte. Gob (Will Arnett) och Tony Wonder (Ben Stiller) är fortfarande en enastående duo (till stor del tack vare deras skådespelare) och Marky Barks (Chris Diamantopoulos) ansiktsblindhet är fortfarande för mycket. (Okej, visst, han kan inte skilja Lindsey från en man, men hur kan han inte skilja på när hon ler?) Det nya snittet är ingen bot för det som kom tidigare, men balsamet känns bra. Och det kan tyda på ett skifte i tidvattnet.

Ett slut på Netflix Bloat

Det trevliga sättet att rama in den här delen av samtalet är att säsong 4 var före sin tid. Hurwitz plan att utforma sin säsong så att folk kan konsumera den på en gång är en praxis som upprepas gång på gång när Netflix utökar sitt originalprogram. Med den frihet som följer med streaming kan skaparna skapa avsnitt så långa eller korta som de vill, i praktiskt taget vilket antal som helst, och bryta upp dem närhelst de finner det lämpligt. Tyvärr har en bieffekt av den planen varit en trend som nu allmänt kallas Netflix bloat.

Episoderna blir för långa, sedan blir säsongerna för långa, och ingenting finns på plats för att hålla skaparna i schack. Alla redaktörer kommer att säga att korthet är en berättelses bästa vän, men det är ofta författarens vision som vinner på Netflix; det nätverket värdesätter en auteur så mycket att de är villiga att ta död på en serie om han eller hon hoppar av. Så om deras vision kräver längre scener, avsnitt och säsonger, så är det så.

Men efter fem år av liknande experiment med att tänja på formen visar det sig att en snäv redigering kan vara precis vad som krävs. Hurwitz verkar verkligen nöjd med resultatet av sin remix som länge varit i arbete. Förutom nedanstående kommentar är originalklippen för säsong 4 väl gömda på Netflix. (De finns inte under avsnittet ”Episodes” där alla andra avsnitt finns. Man måste klicka på fliken ”Trailers and More” för att hitta de gamla klippen, vilket gör remixen till de facto den fjärde säsongen för alla som tar igen sig före säsong 5.)

”Jag är verkligen glad över slutresultatet”, säger Hurwitz i sitt brev till fansen. ”Det är roligt på ett helt nytt sätt, och jag tror att det skapar en riktigt underhållande och rolig ny upplevelse för ”tittaren”.”

Vad allt detta säger oss är att Hurwitz inte bara är medveten om vad som gick fel för fem år sedan, utan också om varför hans gamla experiment inte behöver replikeras i nutid. Netflix skadar verkligen inte ekonomiskt av att göra längre avsnitt – det är bara mer innehåll, vilket är namnet på deras spel – men de betalar för det konstnärligt. ”Arrested Development” säsong 4 borde ha varit en varning för skapare som vill släppa förlängda klipp som sina slutversioner. Istället har Netflix uppblåsthet bara blivit mer utbredd.

Det är troligt att den trenden kommer att fortsätta, men inte för ”Arrested Development”. Hurwitz disciplinerade nya klippning borde bädda för en femte säsong med lika stort fokus. Det finns andra frågor att ta hänsyn till (främst Tambors närvaro), men när skådespelarna är samlade igen och ett stramare ramverk finns på plats kan omläggningen rädda den femte säsongen. Misstag gjordes, men de behöver inte upprepas. Om den nya säsongen går bra kanske framtida serier kommer att ta intryck av Hurwitz, precis som de gjorde med säsong 4 – fast den här gången till det bättre.

”Arrested Development” säsong 4 och remixen av säsong 4 streamas nu på Netflix. Säsong 5 har premiär den 29 maj.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.